חיפוש

אתר זה מקודם בגוגל בלי קישורים

מהו מודיעין עסקי?

מהו ייעוץ אסטרטגי?

סייבר ומודיעין עסקי

מודיעין עסקי בהגדרה

מודיעין תחרותי (Competitive Intelligence)

בינה עסקית BI

מחקרי שוק

KPI 

 מידע עסקי על חברות

מהו מידע עסקי?

למה צריך וכדאי להשתמש במידע עסקי?

רווח זה כל העניין , מי מרוויח ממידע עסקי בכל סוג של נישה?

איך נראה דו”ח מידע עסקי של חברה\עסק?

מה תפקידו של אנליסט אשראי בדו”ח מידע?

אילו סוגי מערכות יש לאיסוף מידע עסקי?

מהו ניהול סיכונים של לקוחות וספקים?

איך מזקקים (סינון או פילטור) את המידע שנאסף בכל הדרכים?

 

מודיעין עסקי

מודיעין עסקי כשמו כן הוא, מבטא תהליך של איסוף מידע על עסקים שונים.

לכל ארגון ולכל חברה מסחרית ישנם מאגרי המידע הסודיים שלהם, המרכזים בתוכם נתונים מפורטים אודות הארגון, אם זה לגבי אסטרטגיה שיווקית, כח אדם, ניהול סיכונים, דאטה-בייס, שכר-העובדים, סקירות שוק, מאזנים שנתיים, דו”חות רווח והפסד ועוד.

בדיקת מידע עסקי

ניתן לומר שהיא בעצם איסוף מידע וצמצום סיכונים למטרות עסקיות אסטרטגיות לרוב ואו בלבד.

יש האומרים כי איסוף מידע על עסק חושף ופותח את האופציות להשקעות שלא היו מתגלות בשום צורה מקובלת אחרת מלבד ניתוח ואיסוף המידע גם אם רגיש יותר או פחות.

ידע זה כוח וזו לא קלישאה!!

דו”ח מידע מקצועי מכיל תובנות וכמובן ניתוח מפושט ומעמיק של אנליסטים לניהול סיכונים בין היתר אשראי וכך מקבלים את ההחלטות הטובות ביותר עם הרבה הרבה אם בכלל פחות סיכון.

דוחות מקובלים וידועים לאיסוף מידע לדוג’: 

  • דוח נכסים לפי ת.ז
  • דוח רשם החברות
  • דוח מידע עסקי מחברות לאיסוף מידע.

 

מי אוסף את המידע ולאיזה צורך?

מודיעין עסקי נאסף כמובן ברוב המקרים בדרכים נסתרות, על ידי גורם מסחרי מסוים שמעוניין במידע על המתחרים שלו ומשיג את המידע הזה בדרכים לא-כשרות.

במקרים קיצוניים מודיעין עסקי מתנהל בין אויבים מרים, שמעוניינים להזיק זה לזה ‘מתחת לרדאר’ בשיטות מפוקפקות. במרכז התופעה עומדת העובדה שלפיה כשמכירים את החולשות של האויב, אז קל לפגוע בו.

 כך גם לגבי חברה מסחרית שמעוניינת להחליש את המתחרה המובהק שלה:

היא תאסוף עליו מודיעין עסקי, תאתר שם את נקודות התורפה ותדע איפה בדיוק הכי ‘משתלם’ לה לפגוע בו.

 זה יכול לתת לה יתרון תחרותי משמעותי על פניו.

 זה נשמע אכזרי, ואכן יש מצבים שמהלך של מודיעין עסקי מגיע לסמטאות אפלות, ממש על גבול הפלילי.  

טכנולוגיה מתקדמת בשירות המודיעין העסקי

עם התפתחות אמצעי הטכנולוגיה, המערכות ה’חכמות’ והרשתות החברתיות גם מערכי המודיעין העסקי השתכללו פלאים.

היום אפילו בני נוער ‘האקרים’ למיניהם מסוגלים לפרוץ למערכות מסחר ענקיות בכל נקודה על הגלובוס.

כך לדוגמא, המקרה של הפריצה למאגרי המידע של הפנטגון בארצות הברית היה אירוע שהסעיר בזמנו את העולם כולו.

 עצם היכולת לחדור למאגרים של גוף כמו הפנטגון, שהוא מהמאובטחים ביותר עלי אדמות, זה לכשעצמו היה אירוע חריג ומפתיע.

 כך שאפילו מערכות טכנולוגיות מהחכמות שישנן עלולות להיפגע. 

כמובן שמי שעוסקים במודיעין עסקי יודעים את זה ומכירים היטב את ‘נתיבי החדירה’ למחוזות המאובטחים ביותר.

 מצד אחד טכנולוגיה מתקדמת מאפשרת אגירת מידע במסות עצומות, מה שנקרא כיום ”ביג-דאטה”, ומצד שני הטכנולוגיה הזו גם מאפשרת ‘פריצות חכמות’ ומסוכנות לתוך המאגרים הללו.

כשהמידע כזה חשוף, תדאג להיות בצד המאובטח 

כאמור, הטכנולוגיה של היום מספקת פתרונות-אבטחה מתקדמים, כולל מערכות צ’ק-פוינט ואחרות ש’יושבות’ על מערכות המחשוב בארגון, מגנות עליהן ומספקות להן תנאי עבודה מאובטחים מקסימלית.

 ישראל היא מעצמה של אבטחת מידע, יש כאן שגרירים של התחום הזה, חבר’ה שצמחו לתוך זה מגיל צעיר ובקיאים בו להפליא בבגרותם, כאלה שפעילים בארגונים המובילים בעולם, כולל :

  • מערכות מסחר
  • מערכות צבאיות
  • מערכות ממשל 

 

ומספקים להם ייעוץ בתחום, פתרונות תוכנה וחומרה וכך הלאה.

 זה אומר שההמלצה הנכונה ביותר על מנת להבטיח ולאבטח שהארגון שלך יהיה מוגן מפני ‘פלישות’ של מודיעין עסקי היא להזמין שירות של חברה ישראלית שמתמחה באבטחת מידע, סייבר וכו’, ולתת לה את המפתחות להקים מערך-הגנה למערכות הארגון שלך.

מודיעין עסקי – ‘פצצה חכמה’ שחשוב לבלום

סיפורי הצלחה של חברות גדולות או של אנשי עסקים ש’עשו את זה’ הם ברוב המקרים מסקרנים מאוד. 

כמעט תמיד יש מאחורי כל סיפור הצלחה משמעותי פרטים פיקנטיים, סיפורי ‘קרבות’ עסקיים, סיפורים על כישלונות קודמים, סיפורים על חיבורים מפתיעים בין אנשים, על ניצחונות והפסדים.

 מודיעין עסקי מהימן הוא גם חלק מארגז הכלים של חברות מצליחות וארגונים חזקים ומהווה כלי משחק ב’מגרש של הגדולים’.

לכל ארגון יש מידע עסקי רגיש ביותר

אז מה זה בעצם מודיעין עסקי?

זהו מכלול אינפורמציה, המתקבל באמצעות איסוף מידע שיטתי, ביצוע מעקב אחרי פעילות עסקית ואחר התנהלות עסקית של גורם מסוים, שצד כלשהו מעוניין ‘לנתח’ את יכולותיו, על מנת להבין את דרכי פעולתו, להבין את רמת ה’תחרותיות’ שלו מולו בשוק, וכך הלאה.

 מודיעין עסקי עלול לפעמים להתגלגל לפעולות על גבול ה’אפור’ מבחינה משפטית ואפילו להוביל פעולה פלילית של ממש. 

לרוב מדובר באיסוף מידע רגיש מאוד ואפילו סודי ביותר, עד כדי כך שהצד ש’חולב’ את המידע פוגע קשות בצד שממנו המידע ‘נשאב’.

 פעמים רבות הארגון שממנו ‘מוציאים’ מידע עסקי בדרכים מפותלות בכלל לא יודע ש’חולבים’ ממנו מידע רגיש, ועד שזה מתגלה, הנזקים לארגון כבר חמורים מאוד.

מהן הסיבות להפעלת מודיעין עסקי?

הסיבות העיקריות שבגללן ארגון מסוים יפעיל מודיעין עסקי מול ארגון אחר הן בעיקר: 

תחרות בשוק, צורך להכיר היטב את המתחרים ולדעת איך ניתן להתעלות מעליהם

רצון לתכנן אסטרטגיה של כרישים ש’תבלע’ את המתחרים או לפחות תיתן להם ‘מכה קטנה בכנף’

רצון לפתח מוצרים חדשים שהמתחרים לא חשבו עליהם אפילו, איתור קהלים חדשים, הצורך להקדים מהלכים עסקיים עוד לפני שהמתחרים ייצאו איתם לשוק, גיבוש פיתוח עסקי, וכך הלאה.

האם הארגון שלך מוגן מפני מודיעין עסקי?

אז איך כדאי להתגונן מפני פגיעת מודיעין עסקי במידע של הארגון שלך, שהוא הלב הפועם של העסק שלך?

 קודם כל, כמובן, בהחתמת כל העובדים והמנהלים בארגון שלך על סודיות, בהתקנת תוכנות-הגנה על כל המחשבים והשרתים בחברה, שיחסמו כל ניסיון להחדיר לארגון שלך ‘סוס טרויאני’ ו’תולעים חכמות’. 

הזמנת מומחה לאבטחת-מידע ולסייבר, שיסרוק את כל המחשוב בחברה ויצביע על ‘פרצות’ וכשלים ויידע לנטרל אותם ביעילות.

 בקיצור, חשוב שתפעיל מערך הגנה מקיף על כל המידע בחברה שלך, סוג של בקרת איכות שוטפת, סוג של ‘כיפת ברזל’ טכנולוגית. 

“ידע זה כח”, אתה בטח לא רוצה שידע-עסקי שצברת במשך שנים של השקעה יגיע לידיים הלא נכונות, יעביר כוחות למתחרים שלך ויגרום לאימפריה שלך נזקים. 

אז קדימה, תקדים תרופה למכה.