חיפוש

אתר זה מקודם בגוגל בלי קישורים

למה ואיך גוגל רוצה להרוויח?

מטרת כל פירמה (עסק) היא מיקסום הרווחים, גוגל לא שונה מכל עסק אחר רק שיש הבדל קטן מכל עסק אחר

ההבדל הוא שגוגל עושה הכי הרבה כסף וגם מגיע לה.

רווח של שירותי גוגל ב2019
רווח של שירותי גוגל ב2019

איך הכל התחיל בגוגל?

המטרה של רוב החברות שהגיעו לרווח גדול יותר מהון של מדינות שלמות התחיל בכוונות טובות לטובת האנושות.

מרעיון למעצמה כלכלית – 

גוגל

גוגל נוסדה על ידי לארי פייג’ וסרגיי ברין, והחלה כפרויקט מחקר באוניברסיטת סטנפורד.

המטרה הראשונית הייתה לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ושימושי אוניברסלי.

עד לתאריך מאמר זה אפריל 2024 גוגל מציעה את רוב השירותים שלה בחינם מתוך אותה מטרה ראשונית להפוך את העולם ליותר ידידותי לאנושות.

למשל 

מנוע החיפוש שעוזר למצוא מידע על כל נושא שבעולם.

מה לא ניתן למצוא בגוגל

מפות גוגל ניתנות בחינם להתמצאות ניווט ופרסום גם חינמי של עסקים בכל הגדלים.

GMAIL ג’ימייל מאפשר לכולם בחינם לתקשר אחד עם השני גם אם מדובר בשני מקומות מרוחקים על כדור הארץ ותוך שניות ספורות.

פייסבוק

נוצר על ידי מארק צוקרברג ושותפיו לדירה בקולג’ באוניברסיטת הרווארד, פייסבוק תוכננה בתחילה כדי לחבר סטודנטים בתוך האוניברסיטה.

הוא התרחב במהירות לאוניברסיטאות אחרות ובסופו של דבר לקהל הרחב, במטרה להפוך את העולם פתוח ומחובר יותר.

אפל

סטיב ג’ובס, סטיב ווזניאק ורונלד וויין הקימו את אפל עם הרעיון להפוך מחשבים קטנים מספיק כדי שאנשים יוכלו להחזיק אותם בבתים ואו במשרדים ובכל מקום אפשרי, רעיון שחולל מהפכה בתעשיית המחשוב.

אמזון

ג’ף בזוס הקים את אמזון כחנות ספרים אינטרנטית שמטרתה להציע יותר ספרים ליותר אנשים ממה שהיה אפשרי בחנות פיזית.

מחנות ספרים לפלטפורמת מכירות לכל המוצרים שקיימים. (החוקיים עד להודעה חדשה)

טסלה

אילון מאסק הצטרף לטסלה מוטורס במטרה להוכיח שכלי רכב חשמליים יכולים להיות הכי טובים, הכי מהירים והכי כיפיים בטח יותר מרכבי בנזין או סולר.

 טסלה שמה לה למטרה להאיץ את המעבר של העולם לאנרגיה בת קיימא.

תמ"ג המדינה (במיליארד דולר) רווח שנתי אחרון (במיליארד דולר) המדינה בה הוקמה החברה החברה
כ-3,360 60.0 קליפורניה גוגל (אלפאבית)
כ-640 23.2 מסצ'וסטס פייסבוק (מטא)
כ-3,360 99.8 קליפורניה אפל
כ-670 33.4 ושינגטון אמזון
כ-3,360 12.6 קליפורניה טסלה

מה שחינם עולה ביוקר ⇓

למשפט הזה יש כמה משמעויות אבל בהקשר לגוגל, השירותים החינמיים ממומנים על ידי שירותי הפרסום של גוגל google ads (הפרסום הממומן).

גוגל מוכרת בנוסף לפרסום גם מוצרים פיסיים כגון טלפונים סלולריים google pixel ואפליקציות יחודיות, מנויים ליוטיוב ובכלל לצריכת תכנים מעבר לחינמיים, מאגרי מידע ושירותים שונים כעזר למפתחים ולכל תעשייה ייעודית (google API).

הכסף הגדול מגיע מפרסום!

הכנסות גוגל באחוזים מהמוצרים השונים שלה
הכנסות גוגל באחוזים מהמוצרים השונים שלה

הפרסום בגוגל עובד בצורה מאוד פשוטה

לכל מודעה שגוגל מציגה נדרש שטח שאותו היא מקצה למשל בדפי התוצאות (החיפוש של גוגל) או בפלטפורמות אחרות.

על פרסום בפלטפורמות אחרות גוגל גם מוכנה ומשלמת כסף עבור אותו שטח פרסום שאינו שלה או פרטי.

גוגל ממומן – השטח של גוגל.

גוגל אדסנס – השטחים בהם גוגל מציגה את הפרסום שלה ומשלמת לבעל השטח (האתר או האפליקציה או הנכס הדיגיטלי) עבור השכרה לטובת המודעות של בעלי עסקים שונים.

הנכסים הרווחיים ביותר של גוגל הם: 

הכי הרבה כסף מגיע מפרסום בתוצאות החיפוש

הערת כותב מאמר זה  – ההגדרה שלו לפרסום ממומן בגוגל

גוגל ממומן – כמות הפראיירים שמאמינים שביטויים שגוגל ממליצה עליהם במערכת הפרסום הם הביטויים הטובים ביותר עבור העסק של המפרסם.

הוכחה: 

מערכת הפרסום תמליץ יותר על הביטוי “עורך דין” ולא על “עורך דין בנתניה לרשלנות רפואית” 

הביטוי “מחשב במבצע”  יומלץ ויעלה יותר במערכת הפרסום מאשר “מחשבים במחירי חיסול בחדרה”

גוגל מצהירה ומתחייבת לעולם לא לעשות שימוש מסחרי במידע האישי \ הפרטי שלך

האמנם?

יש קצת “קושי” בהצהרות הפרטיות של גוגל ולהלן הסבר: 

גוגל מתחייבת לעולם לא למכור את המידע האישי – 

אם גוגל יודעת מה אני עושה ומתי ואיפה ואפילו על מה אני מדבר ומתכתב ויכולה באמצעות הטכנולוגיות גם לחזות \ לנבא (התקרבות סטטיסטית) מה אני חושב אז הכל טוב כל עוד היא לא חושפת לעולם איך קוראים לי? (את הזהות שלי) 

דוגמה לקושי: (מה שגוגל יודעת על אדם פרטי)

אם אני עו”ד שעובד נאמר בתל אביב (גרוש פעמיים ונשוי בשלישית + 12 ילדים) 

אני נוסע בטסלה ואוכל בעיקר בארומה (בסניפים ספציפיים) ובקפיטריות של בתי משפט עם שני חברים שלי גם כן עורכי דין

לרוב בערבים אני מזמין פיצה מרשת גדולה ורואה כדורגל חצי שעה לפני השינה עד שנרדם.

מה אני הייתי עושה במקום גוגל? עם המידע הנ”ל בשביל להרוויח יותר

הייתי מספק את המידע גם בחינם ואפילו עוד יותר מידע מעמיק בתשלום לכל בעל אינטרס שמוזכר במידע שצוין קודם

לדוגמה: 

הייתי מפרסם (מציע במודעות הממומנות) לכל עורכי הדין שירותים נלווים למשל מסירות משפטיות

ומודעות בנושא מנויי כדורגל ולקראת הערב פרסום על מבצעים מיוחדים ברשת הפיצריות באזור שלי.

(אם יש ימים בהם אותו עו”ד בדוגמה לא נרדם בשעה הרגילה הייתי מציע לו בממומן פתרונות שינה) 

אם אותו עו”ד שבדוגמה ישב בזמן ארוחת הצהריים ודיבר על חופשה בחו”ל עם חבר לאחר כמה דק’ אם יחפש משהו באינטרנט כפי הנראה ייתקל במודעות של גוגל ממומן בנושא מבצעים על טיסות וחופשות.

“פרטיות דיפרנציאלית”

שיטה בה גוגל משתמשת וממשיכה לפתח במטרה להגן על פרטיות המשתמשים בעת ניתוח מערכי נתונים. 

גוגל לוקחת את כל המידע שנאסף שנים ומידי דקה עד לרגע זה ממש ויודעת לבצע חיזוי ע”פ סך הנתונים שאספה ואוספת.

הסבר פשוט והגיוני: אם יש לי המון מידע וסוג של הכרות עמוקה עם כמה שיותר אנשים בעלי עניין משותף כך אני לומד יותר מה אותם אנשים יאהבו יותר ומה פחות.

השיטות לאחר איסוף המידע מאפשרות לחוקרים לקבל תובנות מקבוצות של אנשים מבלי להסתכן בחשיפה או בזיהוי של מידע ספציפי של כל אדם.

בצורה זו ניתן לשמור על הפרטיות של כל אדם בנפרד וכל המידע על אדם ספציפי ישאר פרטי גם אם משתמשים בנתונים קולקטיביים יקרי ערך כדי לתת החלטות או לשפר שירותים.

דוגמה: 

אם גוגל מציגה לקבוצת אנשים שאוהבים כדורגל פרסומות של חברות תעופה עם חבילות למונדיאל בשעה מסויימת לגוגל יש את האמצעים לדעת מה גרם לאותם אנשים ללחוץ יותר על המודעות ואפילו כמה קנו.

אם לא קנו גוגל מבינה שהקמפיין הפרסומי דורש שיפורים ואפילו שינויים קיצוניים.

איפה גוגל עושה שימוש לצורכי פרסום ורווחים מהמידע האישי של הגולשים?

המודעות הממומנות מופיעות בתוצאות החיפוש בכמה מיקומים ואופנים.

  1. מעל התוצאות האורגניות
  2. בסוף 10 תוצאות אורגניות ולפעמים אף פחות מ10 אורגניות
  3. מצד שמאל לתוצאות האורגניות
  4. מעל לתוצאות הראשונות הממומנות בתחילת הדף 
  5. מודעות של גוגל שופינג יופיעו בתחילת כל עמוד או משמאל לתוצאות בנוסף לשאר סזוגי התוצאות
  6. ביוטיוב
  7. בכל שירותיה השונים ואף בgmail.
  8. בשירותים צד ג’ של מפרסמים בכל מקום ללא הגבלה.
מקדם אתרים שצוחק על הביטוי קידום אתרים

מערכת לקידום אתרים למי שלא יודע לקדם אחרת

מה כדאי לרשום בצ'אט GPT בשביל לקדם אתרים

מה רושמים מקדמי אתרים בAI כדי לקדם אתרים? הסבר במילים פשוטות איך זה יכול לעזור לקידום

השתקת מודעות

האם ניתן לצמצם עד להסיר את המודעות הממומנות למי שאינו מעוניין או רלוונטי בפרסום?

התשובה היא כמובן.

ניתן ללחוץ בצד העליון של המודעה מימין או לשמאל בחלק העליון ושם לבקש באפשרויות לא להציג יותר מודעות מהסוג שהופיע ובתחום שהופיע.

חשוב לזכור שגוגל מתאימה ומציגה את המודעות בצורה אישית לסוג רלוונטי של משתמשים שע”פ מחקר של גוגל עלולים להיות מעוניינים בסוג המידע שאפשר להציג להם במודעות הפרסום הממומן.

מחיקה מגוגל
מחיקה מגוגל

generative AI בינה מלאכותית יוצרת

1. הגדרה של AI גנרטיבי:
קבוצת משנה של טכנולוגיות בינה מלאכותית שיכולות ליצור תוכן חדש, החל מטקסט, תמונות ומוזיקה ועד לקוד ונתונים מלאכותיים.

בניגוד למערכות בינה מלאכותית מסורתיות, המנתחות ומפרשות נתונים, AI יצירתי יוצר נתונים וחפצים חדשים הדומים לתוכן (אנושי) שנוצר על ידי אדם.

2. מאפיינים:

יצירתיות:

היכולת לייצר עבודה קרובה מאוד למקורית ושתהיה מאוד פרקטית \ שימושית בתחומים שונים.


יכולת למידה:

מערכות AI יוצרות מכמויות אדירות של נתונים כדי להבין דפוסים ותכונות, שבהן הן משתמשות כדי ליצור תוכן חדש.


יכולת הסתגלות:

ניתן לכוונן אותם למשימות ספציפיות או ליצירת תוכן בסגנונות או פורמטים חדשים.


3. איך עובד AI גנרטיבי:


בינה מלאכותית גנרית פועלת בעיקר באמצעות מודלים כמו Generative Adversarial Networks (GANs) ו- Variational Autoencoders (VAEs)

 

GANs כוללים שני מודלים – מחולל ומפלה – הפועלים זה נגד זה.

המחולל יוצר נתונים, בעוד המאבחן מעריך אותם. עם הזמן, הגנרטור לומד לייצר תפוקות מדויקות יותר.


VAEs מקודדים נתוני קלט לייצוג פשוט ולאחר מכן משחזרים את נתוני הקלט מייצוג זה, ומאפשרים למערכת ליצור נקודות נתונים חדשות.


4. יישומים של AI יוצר:

יצירת תוכן:

מכתיבת מאמרים ועד להלחנת מוזיקה ויצירת תמונות ריאליסטיות.


הגדלת נתונים:

יצירת נתונים מלאכותיים לאימון מודלים של למידת מכונה.


התאמה אישית:

התאמת חוויות דיגיטליות להעדפות אישיות בזמן אמת.


5. הבדל מסוגים אחרים של AI:

מטרה:

בעוד שרוב מערכות הבינה המלאכותית נועדו לנתח נתונים ולקבל תחזיות או החלטות על סמך הנתונים הללו, בינה מלאכותית יצירתית מתמקדת באופן ייחודי ביצירת תוכן חדש ומגוון מדפוסי נתונים נלמדים.


פלט:

מערכות בינה מלאכותיות אחרות מוציאות בדרך כלל החלטות, תחזיות או סיווגים, אבל בינה מלאכותית מחוללת פלט נתונים וצורות תוכן חדשות.


מורכבות:

תהליך יצירת תוכן חדש דורש רמה גבוהה יותר של הפשטה ויצירתיות, מה שהופך את המודלים הללו למורכבים ורב-תכליתיים.


6. שיקולים אתיים:

פוטנציאל שימוש לרעה:

היכולת ליצור תוכן ריאליסטי עלולה להוביל לבעיות כמו זיופים עמוקים או מידע מוטעה.


הטיה:

כמו כל AI, מודלים גנרטיביים יכולים להנציח או להגביר הטיות הקיימות בנתוני האימון.


7. העתיד – קבלת החלטות וביצוע בצורה עצמאית במערכות אוטונומיות.

דוגמה מאוד פשוטה

רחפן שמזהה פעולה לא חוקית או רצויה יכול לקחת החלטה בצורה עצמאית ולפעול לפתרון הבעיה שהוגדרה מראש ואף פעולות טובות יותר מאלו שהוגדרות ע”י הגורם האנושי.